Monday, October 4, 2010

Abbas Assisi, Dai Penuh Cinta dan Perasaan


Tokoh Ikhwan
24/11/2008 | 24 Dhul-Qadah 1429 H | 2,909 viewsOleh: Al-Ikhwan.net

Penterjemah:
Abu Ahmad

Pada tanggal 8 Ramadhan tahun 1425 H bertepatan dengan tanggal 22 Oktober 2004 dakwah Islam telah mengakar di Mesir, Syeikh Abbas As-sisi –rahimahullah- salah seorang tokoh pada tahun 30 an, pemilik sekolah khusus dakwah yang dikenal dengan sekolah penuh cinta karena pemiliknya terkenal dan masyhur dengan seorang yang penuh cinta, murah senyum, hati yang lapang dan terbuka.

Beliau merupakan salah seorang dari sekian banyak orang yang tidak terkontaminasi ideologinya walau dengan cobaan dan ujian yang berat yang menimpa dakwah di Mesir, bahkan beliau menerimanya dengan penuh cinta, syiar beliau yang paling terkesan adalah “Dakwah kepada Allah adalah cinta” dan bahkan syiar tersebut menjadi judul buku pada sekolah dakwah, dan dikenal oleh banyak generasi bahwa dakwah adalah cinta dan bahwasanya dakwah Islam tidak mengenal kekerasan.

Tentunya tidak asing bahwa beliau memiliki banyak pengikut -25 ribu atau lebih- dari pemuda yang mencintai beliau dan menimba ilmu dan pembinaan di sekolahnya, mendapatkan konsep-konsep tarbiyah yang dianggap telah usang dan konsep-konsep tarbiyahnya yang telah hilang dari banyak generasi di masa awal setelah mereka ditempa tarbiyah ala militer dan nilai-nilai keprajuritan absolut, yang telah menghabiskan masa muda mereka di balik jeruji besi dan borgol; sehingga memberikan pengaruh yang sangat besar terhadap manhaj dakwah ketika berhadapan dengan ujian dan siksaan.

Adapun beliau setelah keluar dari penjara seperti seorang yang lebih muda dari para pemuda lainnya; banyak senyum dan toleran walaupun terhadap musuhnya, dan melalui tangan beliau yang halus dakwah Islam bergerak, khususnya di tengah para pemuda “Jamaah Islam” di beberapa universitas di Mesir, metode dan sekolah beliau menjadi sebab bergabung dan bersatunya -terutama jamaah al-ikhwan al-muslimun pada tahun 70 an-, para ulama seperti Ibrahim Az-za’farani dan Khalid Daud di Alexandria, Abdul Mun’im Abdul Futuh dan Hilmi Al-Jazar di Cairo, dan Abu al-Ala Madhi di pedesaan.
Guru para pemuda tentang cinta dan perasaan

Abbas As-sisi merupakan sosok penghubung yang lembut dengan para pemuda terutama saat pecah gerakan kebangkitan Islam pada tahun 70 an yang memiliki pengaruh sangat besar dari terhindarnya para pemuda pada garis keras dengan manhaj dan metode dalam berdakwah kepada Allah yang bijak bijak.

Abbas As-sisi juga memiliki pengaruh yang besar dalam meluruskan etika dan perilaku Islam khususnya di Kota Alexandria -sebagai salah satu pusat kebangkitan yang menjadi medan dakwah yang luas-, mungkin hanya sedikit dari para da’i yang menerapkan kaidah ini dalam perilaku dan interaksi hingga dapat memberikan kelembutan di antara para pemuda dengan dai penyeru perasaan; karena begitu banyak yang dibicarakan dan ditulis serta dimotivasi sehingga memiliki hubungan dengan beliau.

Abbas As-sisi (1918-2004) merupakan salah seorang dai generasi awal dalam harakah Islam yang gigih dalam berkomunikasi dengan para pemuda dan memfokuskan dakwah kepada mereka, berinteraksi dengan mereka selama beberapa tahun antara kemajuan dan kemunduran. Beliau memiliki banyak pelajaran yang mampu memberikan pengaruh pada setiap tingkatan. Beliau juga telah menyaksikan kemajuan dakwah Islam pada kurun waktu tahun 80 an yang merambah ke dalam berbagai universitas di seluruh pelosok kota di Mesir. Sebagaimana beliau juga merupakan salah seorang da’i terkemuka sehingga nadwah yang dihadiri oleh beliau pada tahun 1984 berjumlah 27 nadwah. Sosok yang gigih dalam mensosialisasikan ruh yang lurus dan tawadhu pada diri pemuda, jauh dari pengaruh akibat kemenangan yang mendapat bahaya ketika berkomunikasi langsung dengan para pemuda.

Begitupun muhadhoroh-muhadhoroh beliau di kota Alexandria setelah dimulainya gerakan pengikisan di berbagai universitas Mesir, dan setelah terjadi benturan antara gerakan dan kekuasaan yang berakibatk pada tersosialisasikannya persatuan pelajar, lembaga sosial dan aktivitas di masjid-masjid, memberikan pengaruh besar dalam menenangkan jiwa yang bergolak dan menghilangkan sikap ekstrim, setelah adanya pertemuan dalam muhadhoroh saat itu.

Beliau tidak pernah meremehkan undangan para pemuda untuk berjumpa dengannya, karena beliau memang gigih dalam menanamkan ruh cinta dan ukhuwah diantara mereka, sebagaimana beliau tidak pernah melewatkan waktu sedikitpun untuk berkunjung, beliau berkata :
“Saya pernah diundang untuk ziarah pada sekumpulan pemuda, dan memakan waktu perjalanan selama 3 jam ! dan ketika tiba, saya dapati mereka telah menyambut saya sambil duduk! Mereka diam seperti batu, perasaan mereka seakan kosong, mata mereka seakan mati, akhirnya salah seorang yang tertua dari mereka menghampiri saya lalu saya sampaikan kepada mereka dengan tanpa perasaan dan ruh. Setelah selesai berbicara mereka berterimakasih kepada saya dan saat saya keluar seakan saya berta’ziyah pada orang yang meninggal!! Lalu saya kembali dengan sedih terhadap apa yang saya saksikan dan lihat!!

Waktupun berjalan; hari demi hari, minggu demi minggu, datang kepada saya salah seorang akh yang mengundang saya sebelumnya, datang mengundang sekali lagi untuk mengunjungi mereka.

Saya katakan kepadanya: Kemana?
Dia berkata: kepada Ihkwah.

Saya katakan kepadanya: apakah mereka ikhwah?

Dia berkata: Ya.

Saya berkata: Mustahil mereka dapat merasakan makna ukhuwah, bagaimana mereka seorang ikhwah…padahal datang kepada mereka seorang tamu, perjalanannya memakan waktu 3 jam, datang dengan penuh kerinduan yang membara, perasaan yang bergelora, dan jiwa yang lapang. Namun mereka menerimanya dengan perasaan yang dingin: peterjemah tidak lengkap, saya tambah 'dingin')
Selengkapnya...

DAURAH AD-DAKWAH: QAWA`ID WA USUL (DR JUMA`AH AMIN ABD AZIZ)


HURAIAN OLEH: SYEIKH USMAN NIGER
KHP – SABTU – 21 OGOS 2010 – 9.00 PAGI

 القاعدة الثالثة : التعريف قبل التكليف
(Kaedah ke 3 : Perkenalan sebelum Diberi Tugasan)

Muqaddimah:
· Amalan sunat di bulan puasa diberi pahala 70 kali ganda di bulan Ramadhan.
·Maka kita sebagai Muslim hendaklah melabur amalan kita di bulan Ramadhan. Pelaburan yang akan menjadikan saham kita bertambah dan menjadikan timbangan amalan kita berat di akhirat kelak.
·Amalan seperti bacaan al-Mathurat, amalan-amalan sunat dan rawatib, minimum 1 juzuk sehari bacaan Al-Quran (Bertasbihlah kepada Tuhanmu sebelum terbit fajar dan sebelum tenggelam matahari), solat tarawikh, solat tahajjud, zikir pagi dan petang,
· Kita adalah pemegang panji dakwah yang berat hendaklah lebih kuat menjaga hubungan dengan Allah berbanding manusia lain.

 1. Marhalah At-Takrif (perkenalan) pula merupakan di antara marhalah yang penting di dalam dakwah.
· At-Takrif : Apakah maksudnya ? kita memperkenalkan hakikat manhaj/metode dakwah kita iaitu Al-Quran dan Sunnah Nabawiyah serta Sirah Nabawiyah.
· At-Takrif : seseorang yang diberi taklif hendaklah mengetahui hakikat manhaj kerana manhaj ini datang daripada Allah.
· Kita mendapati ulama seperti Syed Qutb menjelaskan bahawa tugasan kita memperkenalkan manusia kepada Allah SWT iaitu hakikat Lailahaillallah di mana setiap sembahan yang lain selain Allah adalah ditolak.
·Apabila seseorang diperkenalkan dengan manhaj yang sebenar maka dengan mudah ia akan memahami taklif yang diperintahkan ke atasnya.
· Ramai daie tidak menitik beratkan kepada aspek kemesraan hati dan at-takrif dan hanya memperkenalkan manhaj sepertimana yang difahami beliau semata-mata.

2. Kalimah dakwah merupakan kalimah yang baik. Akarnya thabit dan tetap.
·Selagimana daie menyeru kepada mad`u maka akar dakwahnya tetap kekal dan thabit.
· Manusia yang dicipta Allah dengan sebaik-baik kejadian tidak akan redha untuk direndah-rendahkan martabatnya.
·Sirah menunjukkan: ada yang beriman di pagi hari tetapi kufur di petang hari kerana mempunyai keraguan terhadap manhaj.
· Kepentingan Marhalah At-Takrif: Supaya manusia berada di atas kefahaman yang sohih dan dijauhi daripada sebarang keraguan.
· Serulah kepada Tuhanmu dengan Hikmah.. : Asbabun Nuzul : Selepas peperangan Uhud, orang kafir membunuh Hamzah dan membawa hatinya kepada Hindun.
· Jidal : kadang-kadang tidak memberi kesan yang baik kepada manhaj dakwah.
· Allah Taala menurunkan manhaj untuk kebaikan dan kebahagiaan kita.


3.  Keperluan manusia kepada kefahaman yang sejahtera
·Sekiranya kita mengikut golongan sekular, liberal dan mereka yang menimbulkan keraguan maka ia akan merugikan perjalanan dakwah kita.
· Ahli dakwah akan mengikut hakikat manhaj dakwah yang sebenar, mempercayai dirinya mengikut manhaj yang dibawa Rasulullah saw.
·Masalah kita adalah kadang-kadang kita tidak suka mendengar.Walaupun penipuan itu datang dari golongan sekular, hendaklah kita mendengar dan memperkenalkan manhaj kita kepada mereka.
· Hujjah mereka hendaklah dibalas dengan hujjah, syair dengan syair.
·Zaman sekarang bukanlah peperangan dengan senjata atau bom bahkan peperangan yang berlaku dengan menimbulkan pelbagai keraguan terhadap Islam. Ini tidak menafikan peranan jihad kerana jihad kekal sehingga hari kiamat.
· Jihad atas dasar asabiyah dan perkauman hanya akan mendatangkan kerugian kepada mereka yang berjihad.
· Peperangan idelogi dan syubhat ke atas Islam semakin bertambah pada zaman sekarang. Cth : perlaksanaan hudud (potong tangan,rejam).

4. Al-Quran turun untuk memperkenalkan kepada manusia 4 perkara sebelum mereka ditaklifkan iaitu, memperkenalkan Allah, memperkenalkan hakikat diri manusia, memperkenalkan ciptaan-ciptaan Allah dan memperkenalkan tempat tuju mereka di akhirat kelak.
· Memperkenalkan Allah : Nabi bersabda : Ketahuilah tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah swt. Manusia perlu mengetahui bahawa aspek penyembahan (uluhiyyah) merupakan aspek utama sebelum diperkenalkan dengan dakwah.
· Memperkenalkan hakikat kejadian manusia: Manusia perlu melihat kepada diri mereka.
· Memperkenalkan kepada ciptaan Allah untuk memberikan sumbangan. Ciptaan Allah seperti bukit bukau, pokok adalah untuk manfaat manusia. Namun manusia tidak menghargai segala ciptaan Allah terutamanya untuk mengenal Allah SWT.
·Memperkenalkan kepada manusia hala tuju mereka di akhirat : akan mendidik manusia untuk menjaga hubungan dengan Allah swt. Manusia akan mengetahui bahawa mereka sebenarnya akan mati dan akan dihisab di akhirat kelak. Maka kita akan sentiasa menilai diri kita di dunia sebelum dinilai di akhirat.
· Akhlak Muslim tidak akan tertegak melainkan dengan 2 perkara iaitu : iktikad yang sohih dan ikutan yang benar.

5. Penghormatan : Mengikut sunnah Nabi saw di dalam sekecil-kecil urusan sehingga sebesar-sebesarnya.
· Contoh penghormatan : menjaga adab di dalam bersuara agar tidak mengangkat suara melebihi suara Nabi saw.
· Marhalah Tarbiyah Nabi di Mekah merupakan marhalah At-Takrif.
· At-Takrif menjadikan manusia mengikut atau menyeleweng.

6. Untuk menjadi Muslim yang diredhai Allah, kita perlu mengetahui kepentingan  memperkenalkan dakwah dan sabar di atas jalannya.
· Saidina Umar : Kami redha Allah sebagai Rabb, Islam sebagai deen, dan Muhammad sebagai Rasul.
·Saranan agar tidak mengikut ahli Kitab : sekiranya Nabi Musa yang juga Rasul Ulul Azmi hidup, maka baginda akan meninggalkan kitabnya dan bersama-sama Nabi Muhammad SAW.

7. Ketaatan merupakan buah kepada perkenalan (ma`rifah/at-takrif)
· Para sahabat ketika turun ayat pengharaman arak, suruhan memakai hijab, mereka menyelesaikan urusan dan arahan Allah dengan baik tanpa sebarang keraguan.
· Ketaatan mereka bukan disebabkan individu bahkan ketaatan atas dasar melaksanakan perintah Allah.
· Kemenangan Allah berhubungkait dengan kesabaran.
· Pendapat Qiadah tidak maksum tetapi pandangan majoriti adalah maksum.

8. Dakwah kepada Iman sebelum Amal & memberi Taklifan.
· Sebelum mengajak manusia kepada amal dakwah/amal tarbawi seruan kearah Iman sangat penting spt Allah taala sering mengungkapkan Ya Ayyuhallazima amanu.
· Hubungan manusia beriman dengan Allah ialah Iman.membenarkan di dalam hati, beramal dengan angota.
· Kita hendaklah memperkuatkan Iman seseorang dahulu kerana seseorang yang melakukan maksiat kemungkinan bermasalah pada Iman beliau.
· Dakwah berbeza mengikut peringkat dan tahap kefahaman. Metode sekolah menengah tidak sesuai dipraktikkan di universiti.


القاعدة الرابعة : التدرج قبل التكاليف
(Kaedah ke 4 : Berperingkat sebelum Diberi Tugasan)

1. Sunnah Allah pada hambaNya secara berperingkat
· Memberi taklif/tugasan di dalam dakwah merupakan satu sunnatullah.
· Al-Quran diturunkan Allah daripada Lauh Mahfuz ke BaitulMakmur keseluruhan dan diturunkan kepada Nabi Muhammad secara berperingkat.
· Di dalam dakwah tadarruj penting supaya tidak menjadi bebanan kepada mad`u.
· Di dalam fatrah Makkiyah, para sahabat Nabi pun masih ada yang minum arak.
· Siti Aishah Kata : sekiranya Al-Quran diturunkan sekaligus nescaya mustahil para sahabat akan meninggalkan segala amalan buruk mereka.
· Kita hendaklah meraikan suasana dan tingkat kefahaman mad`u di dalam memberikan taklif.
· Janganlah menyebabkan manusia lari dari Islam.

2. Berkomunikasilah dengan manusia berdasarkan tahap pemikiran mereka.
·Nabi bersabda : “Kami para Nabi ditugaskan untuk berkomunikasi dengan manusia berdasarkan tahap pemikiran mereka.”
·Ini merupakan peringatan kepada para daie kerana kita berkomunikasi dengan manusia.
· Manusia mempunyai syahwat, keinginan nafsu terhadap sesuatu, maka sebagai daie hendaklah menyeru mereka secara berperingkat dan tidak menjerumuskan diri mereka sendiri ke dalam dosa-dosa besar.
· Daie hendaklah bersifat lemah lembut dan mendidik mereka berdasarkan keadaan mereka sedia ada.
·Khalifah Umar b Abd Aziz sekiranya ingin menyerukan rakyatnya melakukan sesuatu, maka beliau akan mendidik rakyatnya agar sejahtera hati mereka di dalam menerima sesuatu arahan.
  

3. Menangguhkan Nasihat/Penerangan
· Kata-kata hikmah : “Tidak semua yang diketahui daie perlu disebut, Tidak semua yang harus disebut maka datang zamannya, Tidak semua yang datang zamannya akan datang ahli dan pemudanya.”
· Setiap apa yang disebut daie hendaklah berdasarkan tahap pemikiran dan persediaan seseorang.
· Cth : Ketika Allah mewajibkan solat, Rasul tidak mengajar para sahabat melainkan apa yang sudah dibelajar daripada Malaikat Jibril. Nabi bersabda : “Solatnya sepertimana kamu melihat aku solat.”

4. Bersama Rasulullah SAW Sang Murabbi
· Kitab Abu Ghuddah : Ar-Rasul Al-Muallim
· Nabi saw sentiasa meraikan keadaan para sahabat. Cthnya Nabi bersabda ketika ditanya amalan Islam manakah paling afdhal? Nabi menjawab mereka yang menjaga lisan dan tangannya terhadap Muslim lain.Manakala sahabat lain bertanya soalan yang sama lalu dijawab baginda : Berilah makanan dan sebarkanlah salam kepada mereka yang dikenali dan tidak dikenali.
· Keadaan para sahabat dan suasana yang berlaku ketika zaman Nabi menyebabkan Nabi memberi jawapan yang berbeza ketika ditanya soalan yang sama oleh sahabat.
· Ma`rifah Waqi (Mengenal waqi) penting di dalam dakwah.

5. Meninggalkan sebahagian pilihan kerana risaukan manusia akan menjadi kurang faham dan manusia akan menjadi lebih teruk dari itu.
· At-Tadarruj merupakan sunnan Ilahiyah. Kadang-kadang kebenaran tidak disebut bahkan ditangguhkan kerana akan menyebabkan kemudharatan yang lebih besar.
· Tidak semua perkara yang benar itu kita boleh laksanakan atau tinggalkan kerana di dalam hal ini kita perlu meraikan tahap kemampuan manusia.
· Cth: Bacaan Yasin, Tahlil dikatakan bid`ah idhofiyah. Tidak mungkin dalam satu keadaan untuk menghalang mereka yang telah terbiasa dengan perkara tersebut.Kita cuba mendatangkan alternatif lebih baik dari bertengkar yang tidak mendatangkan faedah.
·Daie wajib mengetahui perkara-perkara khilaf Fiqh di kalangan ulama` tetapi tidak wajib mengajar manusia khilaf tersebut.

6. Meninggalkan maslahah (kebaikan) untuk keselamatan terjatuh ke dalam mafsadah (keburukan)
· Di dalam mencegah kemungkaran, sekiranya kemungkaran yang ingin dicegah akan menyebabkan bertambah kemungkarannya hendaklah ditinggalkan pencegahannya kerana akan menggalakkan manusia melakukan kemungkaran.
· Pencegahan kemungkaran perlu melihat samada ianya kemungkaran yang haqiqi atau yang tidak jelas.

7. Bab pengkhususan ilmu kepada sesuatu kaum tidak kepada kaum lain.
· Imam Ali : “Berkomunikasilah dengan manusia dengan apa yang diketahui mereka, adakah kamu ingin melihat mempersendakan Allah dan RasulNya.”
· Perkara-perkara yang menimbulkan keraguan tidak wajar disebutkan kepada umum.Jangan anda bercakap kepada umum perkara yang anda tidak mengetahuinya kerana ia akan menambahkan kemungkaran dan kerosakan.
· Menyebut perkara-perkara khilaf di kalangan Almaturidi, Asyairah, Jabariah, Qadariah tidak akan memberi sebarang faedah bahkan akan menimbulkan kemudharatan dan fitnah yang lebih besar.


ًWallahualam Bis Sowab

Selengkapnya...

KE ARAH MENDIRIKAN RUMAHTANGGA MUSLIM


KE ARAH MENDIRIKAN RUMAHTANGGA MUSLIM

Oleh: UOS

Muqaddimah

Individu dan keluarga Islam adalah asas yang penting untuk mela­hirkan masyarakat Islam. Oleh itu amat perlu kita fahami secara umum berhubung rumahtangga muslim sepertimana yang diterangkan dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah. Terdapat kewajipan-kewajipan yang penting dalam rangka mendirikan rumahtangga muslim.

Sepertimana wajib menyediakan individu muslim yang berakhlak dan memiliki contoh yang baik, maka membentuk rumahtangga muslim juga adalah wajib.

Rumahtangga muslim akan memberikan persediaan-persediaan awal (persediaan-persediaan Islam) kepada anak-anak. Pembentukan syakhsiyah yang baik bermula dalam rumahtangga. Anak-anak sentia­sa berkesan dalam lingkungan rumahtangga.

Hadits Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam yang bermaksud:

“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah, maka ibubapanyalah yang menjadikannya yahudi, nasrani atau majusi.”

InsyaAllah jika anak-anak dididik dengan didikan Islam maka lahirlah anak-anak yang soleh yang akan memberikan khidmat kepada Islam.

Rumahtangga Islam tegak di atas aqidah Islam dan taqwa.  Kesucian hukum-hukum mengenai rumahtangga Islam berdiri atas kesucian aqidah dan taqwa. Kehidupan rumahtangga Islam dikira sebagai ibadah dan ‘ubudiyah kepada Allah Subhanahuwata’ala. Semuanya terbit daripada ‘aqidah Islam. Hendaklah setiap saudara dan saudari muslim meman­dang perkahwinan itu sebagai ibadah untuk mendapat keredhaan Allah Subhanahuwata’ala. Perkahwinan adalah amanah Allah Subhanahuwata’ala yang mesti mengikut peraturan-peraturan-Nya. Kewajipan isteri, suami dan ibu bapa semuanya adalah amanah Allah Subhanahuwata’ala. Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam ada bersabda yang bermaksud:

“Setiap kamu adalah penjaga dan setiap penjaga bertanggungjawab terhadap jagaannya.”

Wajiblah kita putarkan haluan kerja-kerja di dunia ini untuk menghampirkan diri kepada Allah Subhanahuwata’ala. Makan, minum, riadhah, mencari nafkah, perkahwinan dan seumpamanya adalah untuk Allah Subhanahuwata’ala

Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam sangat mengambil berat tentang perkahwinan. Bagi pemuda atau pemudi yang ada keinginan dan kemampuan, maka hendaklah mereka berkahwin. Perkahwinan adalah sunnah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam. Mereka yang sengaja tidak mahu mengambil sunnahnya maka Rasulullah bersabda yang bermasud:

“Demi Allah, sesungguhnya aku lebih takut kepada Allah dan ber­taqwa kepada-Nya, tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku sembahyang dan tidur, dan aku berkahwin dengan perempuan. Sesiapa yang membelakangkan sunnahku, mereka bukan daripada umatku.”


Perkara-perkara penting

Perkara-perkara yang perlu diberikan perhatian ke arah mendirikan rumahtangga muslim yang mulia adalah:

1. Pemilihan (Al Ikhtiar)

Yakni memilih bakal isteri atau suami. Demi melahirkan rumahtang­ga Islam maka sejak hari pertama lagi saudara-saudara muslim perlu memilih Azzaujah Assolehah/ Azzauj Assoleh. Isteri/Suami yang mempunyai din dan memahami risalah Islam dalam kehidupan.

Isteri yang soleh adalah pembantu suami di jalan da’wah Islam. Isteri yang soleh dapat memperingatkan suami jika berlaku keal­paan (kelalaian). Isteri yang soleh memberikan peransang kepada suami untuk bermujahadah tanpa menghalangnya (begitu juga bagi suami yang soleh – pemimpin rumahtangga). Isteri yang soleh menjaga diri ketika ketiadaan suami di rumah walaupun lama pen­inggalannya. Isteri yang soleh membesarkan anak-anak dengan didikan Islam. Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam telah memberikan isyarat:

“Perempuan-perempuan itu dikahwini kerana empat perkara - kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana dinnya. Tetapi hendaklah kamu utamakan dinnya.”

Hendaklah saudara-saudara mengutamakan yang mempunyai din. Ulama’ telah menjelaskan bahawa sesiapa yang tidak mengambil berat tentang din maka akan rugilah di dunia dan akhirat. Dinlah yang akan menyelamatkan manusia. Bukanlah bermakna Islam mengenepikan langsung kecantikan, keturunan dan harta, tetapi semua ini jan­ganlah dijadikan matlamat utama dalam pemilihan. Din adalah matlamat dan pemilihan utama. Yang mempunyai din dan akhlak itu dikira cantik pada nilai Islam. Inilah jamal haqiqi, bukan jamal haiwani.

Al Imam Ahmad Ibn Hanbal r.a. semasa hendak berkahwin telah diberikan dua pilihan wanita. Seorang berwajah cantik tetapi ada kekurangan dari segi din dan akhlak. Yang seorang lagi mempunyai din dan akhlak tetapi cacat (kelabu) sebelah matanya. Maka Ahmad Ibn Hanbal memilih yang mempunyai din.

Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda yang bermaksud:

“Dunia ini semuanya dikira sebagai hiburan dan sebaik-baik hiburan ialah wanita yang soleh.”

Ini kerana wanita yang soleh akan mendatangkan kebahgiaan di dunia dan akhirat.

Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda yang bermaksud:

“Sebaik-baik wanita ialah yang mengembirakan kamu apabila kamu melihatnya dan mentaati kamu apabila kamu menyuruhnya, dan menja­ga kehormatan serta harta kamu (suami) apabila kamu tiada  bersa­manya.”

Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda lagi yang bermaksud:

“Janganlah kamu mengahwini perempuan kerana kecantikannya semata-mata nescaya kemungkinan kecantikannya akan membinasakannya, dan jangan kamu mengahwini perempuan kerana hartanya nescaya kemung­kinan hartanya menyebabkannya melampaui batas, tetapi kahwinilah perempuan kerana dinnya. Adalah seorang ammah yang berkulit hitam itu, tetapi mempunyai din, lebih baik bagi kamu.”

Demikian juga bagi saudari-saudari muslim, sepatutnya mereka tidak menerima bakal suami mereka melainkan daripada sohibul ‘aqidah, yang bertaqwa kepada Allah Subhanahuwata’ala. Suami yang solehlah yang akan membantunya untuk sama-sama ta’at kepada Allah Subhanahuwata’ala. Islam turut memberikan peluang kepada saudari-saudari muslim untuk menerima suami yang soleh. Sayyidah Khadijah menerima Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam di atas asas akhlak Rasulullah yang mulia.

Tidak selayaknya dalam Islam seseorang mengahwinkan anak-anak perempuan atau saudari-saudari perempuan dengan orang yang sema­ta-mata sanggup membayar mas kahwin yang tinggi. Ataupun semata-mata kerana harta dan pangkat tanpa meletakkan keutamaan pada din dan akhlak yang mulia. Wanita itu bukanlah barang dagangan, tetapi wanita adalah amanah daripada Allah Subhanahuwata’ala. Apabila seseo­rang memilih suami yang soleh untuk anak-anak perempuan atau saudari-saudari muslim, maka itu dikira sebagai kebaikan yang sempurna untuk si perempuan itu. Beginilah amalan para salafusso­leh.

Sayyidina Umar Al Khattab R.A. pernah membayangkan untuk mengah­winkan anak perempuannya yang bernama Hafsah dengan Sayyidina Othman, tetapi Sayyidina Othman meminta uzur. Kemudian dibayang­kan pula kepada Sayyidina Abu Bakr, tetapi Sayyidina Abu Bakr berdiam diri sahaja. Selepas itu dia mengadu kepada Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, maka baginda menjawab, “Boleh jadi Allah akan mengganti­kan untuk anakmu dengan orang yang lebih baik.” Akhirnya Rasulul­lah mengahwini Hafsah. Dan Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam mengahwinkan pula puteri baginda yang bernama Ummi Kalthom dengan Sayyidina Othman (selepas kematian Ruqaiyah binti Rasulullah).

Kemudian, pada satu hari Sayyidina Abu Bakr berjumpa dengan Sayyi­dina Umar. Berkata Sayyidina Abu Bakr, “Mungkin pada tempoh hari engkau terasa sesuatu kerana aku tidak berkata apa-apa semasa engkau membayangkan Hafsah kepadaku. Ini kerana aku mengetahui bahawa Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam pernah menyebut nama Hafsah dan aku tidak mahu menyebarkan rahsia Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam. Tetapi sekiranya Rasulullah menolak Hafsah, InsyaAllah aku akan mengahwini Hafsah.”

Oleh itu jelaslah para sahabat memilih suami yang soleh untuk anak-anak mereka.

2. Sekufu (Al Kafaa-ah)

Yakni sepadan atau sesuai. Al Kafaa-ah yang diredhai oleh Islam ialah sekufu dalam din dan akhlak. Sekufu perlu itu dilihat pada din dan bukan pada yang lain.

Firman Allah Subhanahuwata’ala:

“Sesungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu ialah yang paling bertaqwa di kalangan kamu.”
                                                (Al Hujurat : 13)

Apabila sekufu dari segi din itu wujud, maka terbatallah segala nilai sekufu yang lain. Tidak disyaratkan dalam Islam persamaan dari segi kedudukan duniawi, harta, pangkat dan kedudukan dalam masyarakat.

Dalam sirah para sahabat Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam berlaku perkahwinan antara seorang keturunan hamba dengan seorang keturunan Arab Quraisy yang dianggap mulia. Sepetimana Bilal (hamba keturunan Habsyi) dengan adik Abdul Rahman bin Auf (yang mulia dikalangan keturunan bangsawan Quraisy). Begitu juga perkahwinan antara Zaid bin Haritsah dengan Zainab bin Jahs (anak bapa saudara Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam).

Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda yang bermaksud:

“Apabila datang orang meminang anak kamu, orang yang meminang itu kamu puas hati tentang din dan akhlaknya, maka benarkanlah (anakmu berkahwin dengannya). Sekiranya kamu tidak melakukan demikian maka kemungkinan berlaku fitnah dan kerosakan yang besar.”

Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam sendiri mengahwinkan puterinya Fatimah dengan Sayyidina Ali, seorang yang miskin tetapi ada din dan akhlak. Inilah Kafaa-ah Addin. Kafaa-ah din tidak dapat ditebus oleh kafaa-ah yang lain. Jika hilang kafaa-ah din, maka ia tidak boleh ditebus oleh harta, keturunan, kecantikan dan sebagainya. Seba­liknya, jika hilang kafaa-ah yang lain, maka kehilangan itu dapat ditebus oleh kafaa-ah din. Dalam sirah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, keturu­nan kulit hitam dan miskin dapat ditebus oleh kafaa-ah din.

Said bin Musayyab, yang hidup di zaman salafussoleh (zaman tabi-in) telah juga menunjukkan contoh seperti apa yang dinyatakan di atas.

Pada satu ketika anak Said bin Musayyab dipinang oleh Abdul Malik Marwan (dari Bani Umaiyyah) untuk diberikan kepada anaknya yang bernama Al Walid bin Abdul Malik. Puteri Said bin Musaiyyab dikenali cantik dan kuat dinnya. Juga mendalam kefahamannya terhadap kitab Allah dan Assunnah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam Oleh kerana Said mendapati ada perkara yang tidak syar’i pada keluarga Abdul Malik Marwan, maka Said menolak pinangan itu. Abdul Malik marah lalu memerintahkan agar Said disebat 100 kali.

Selepas beberapa ketika Said pulang ke Madinah. Dia diziarahi oleh seorang muridnya yang bernama Abdullah bin Abi Wada’ah. Bila Abdullah sampai, maka Said bertanyakan khabar. Said mengetahui bahawa isteri Abdullah baru meninggal dunia. Said berkata kepada Abdullah, “Apakah kamu tidak mahu berkahwin lagi?”. Abdullah menjawab, “Semuga Allah merahmati kamu, siapalah yang ingin berkahwin dengan saya. Saya tidak mempunyai wang, melainkan dua dirham sahaja (atau tiga dirham - dalam riwayat yang lain)”. Kata Said, “Kalau demikian, aku kahwinkan anakku dengan engkau dengan maskahwin dua dirham (atau tiga dirham).”

Keutamaan Said Musaiyyab bukanlah kedudukan dan harta tetapi taqwa. Perkahwinan sebenarnya bukanlah bertujuan menjual anak.

Umar Ibn Al Khattab pula, ketika hendak memilih isteri untuk puteranya yang bernama ‘Aasim, dilihat pada keimanan dan ketaq­waan yang terbukti pada seorang wanita anak seorang penjual susu.

Satu malam Sayyidina Umar keluar menyamar seperti orang biasa untuk melihat keadaan rakyatnya. Tiba-tiba dia terdengar satu suara dimana seorang ibu memaksa anak gadisnya supaya mencampur­kan susu dengan air. Maka berkata anak gadis itu, “Tidakkah ibu tahu bahawa Khalifah Umar telah melarang perbuatan ini. Yang mana utusannya telah menyeru: Jangan kamu campurkan susu dengan air.” Siibu terus memaksa anak gadisnya dengan berkata, “Umar tidak nampak apa yang kamu lakukan.” Maka dengan serta merta gadis itu menjawab, “Walaupun Umar tidak nampak tetapi Tuhan Umar (iaitu Allah) Maha Mengetahui. Demi Allah saya tetap patuh kepada perin­tahnya samada sewaktu terang atau sulit”.

Pada keesokan hari, Sayyidina Umar memanggil anaknya ‘Aasim dan memberitahunya bahawa di hujung kampung sana ada seorang gadis yang mukmin (bertaqwa). Kamu pergilah ke sana. Kalau dia tidak ada apa-apa kemasyghulan maka kamu kahwinilah dia. Mudah-mudahan Allah memberikan rezeki dan berkat kepada kamu.

Kebahagiaan Dalam Rumahtangga

Rumahtangga Islam telah banyak hilang kini. Banyak rumahtangga tidak mengecapi kebahagiaan hakiki (Assa’adah Al Haqiqiyyah). Kebahagian hakiki tidaklah akan tercapai dengan keindahan, ban­guan rumah dan perabut-perabut tetapi sebenarnya datang dari jiwa yang bertaqwa kepada Allah Subhanahuwata’ala Allah-lah yang akan memberikan kebahagiaan. Kebahagiaan itu dirasakan dari dalam, bukan dari luar. Firman Allah Subhanahuwata’ala:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untuk kamu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cende­rung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir”.
                                                       (Ar-Rum : 21)

Allah Subhanahuwata’ala menciptakan manusia maka Allah-lah yang memberikan perasaan kepada manusia. Kasih sayang dan rahmah adalah anugerah Allah Subhanahuwata’ala Kasih sayang dan rahmah tercetus dari jiwa yang yakin dn beriman kepada Allah Subhanahuwata’ala

Mustafa Al Masyhur dalam Tariqudda’wah membawa rangkap pujangga Arab Islam yang bermaksud:

“Aku tidak nampak kebahagiaan itu terletak pada kerja-kerja meng­himpunkan harta tetapi orang yang bertaqwa itulah yang merasai kebahagiaan sebenar”.

Setiap sesuatu ada asasnya. Asas keluarga Islam ialah taqwa. Taqwa itulah yang menjinakkan hati-hati suami isteri. Melembutkan tingkah laku, membersihkan jiwa, menyedarkan tanggungjawab kepada Allah Subhanahuwata’ala, memudahkan pengurusan, mencegah kejahatan dan mendorong kepada kebaikan. Kata-kata seorang pujangga yang lahir dari ruh Al Qur’an dan AsSunnah:

“Hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah dalam semua hal. Janganlah kamu menolak taqwa kerana mengutamakan keturunan semata-mata. Sesungguhnya Islam telah mengangkat darjat Salman Al Farisi, dan kekufuran telah menjatuhkan martabat Abu Lahab”.

Kata yang lain pula:

“Hendaklah kamu bekalkan diri kamu dengan taqwa. Sesungguhnya kamu tidak mengetahui, apabila datang waktu malam apakah kamu akan hidup sampai waktu fajar. Berapa banyak orang yang sihat tetapi menemui maut tanpa sebab. Berapa banyak orang yang sakit tetapi telah hidup dalam jangka waktu yang panjang. Berapa banyak pemuda, samada petang atau pagi, ketawa riang sedangkan kain kapannya sedang ditenun tanpa diketahuinya”.

Jika terdapat taqwa pada kedua-dua pasangan hidup lelaki dan perempuan, maka itu faktor terbesar untuk melahirkan suasana mesra, kasih dan kerukunan yang sebenarnya. Allah-lah yang mem­berikan kasih sayang dan menjinakkan hati-hati mereka. Firman Allah Subhanahuwata’ala:

“... dan Yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beri­man). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”.
                                                     (An Anfal : 63)

Kasih sayang dan rahmah bukan ciptaan manusia. Bukan juga perkara yang boleh dibuat-buat tetapi ia adalah anugerah Allah Subhanahuwata’ala Peristiwa Puak Aus dan Puak Khazraj yang pada asalnya bergaduh, tetapi bersaudara dan jinak setelah menerima Islam membuktikan kebenaran ayat-ayat Allah Subhanahuwata’ala Firman Allah Subhanahuwata’ala:

“Dan berpeganglah kamu semua kepada tali Allah, dan janganlah ka­mu bercerai-berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyyah) bermusuh-musuhan, maka Allah menji­nakkan antara hatimu, lalu jadilah kamu kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara, dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk”.
                                                       (Ali Imran : 103)

Jelaslah, Allah-lah yang berkuasa ke atas hati-hati manusia. Dengan ketaqwaan kepadanya, hati yang keras menjadi lembut dan hati yang menderita akan merasai bahagia.

Bagi wali-wali dan penjaga-penjaga anak perempuan, hendaklah mereka mengutamakan apa yang diutamakan oleh Allah Subhanahuwata’ala Jangan­lah nilai iman dan taqwa diketepikan. Orang-orang yang bertaqwa kepada Allah tidak pernah kekeringan kemuliaannya dalam din. Pangkat di sisi Allah semakin bertambah dengan bertambahnya taqwa dan ketaatan kepada-Nya. Allah menjanjikan kehidupan yang baik pula untuk mereka. Firman Allah Subhanahuwata’ala:

“Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahu pun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih  baik dari apa yang telah mereka kerjakan”.
                                            (An Nahl : 97)

Dalam menafsirkan ayat di atas, Sayyid Qutb menyatakan:

“Amalan soleh itu semestinya mempunyai asas yang asli untuk amalan yang soleh itu bertambah. Asas itu ialah iman kepada Allah Subhanahuwata’ala (Al ImanubiLlah)”.

Selain daripada asas iman, maka amalan tidak boleh berdiri dengan betul. Bahkan menjadi sia-sia seperti debu yang berterbangan di udara.

Kata Sayyid Qutb lagi:

“Amalan soleh yang tegak di atas dasar ini, balasannya ialah kehidupan yang toyyib”.

Kehidupan yang toyyib bukan semestinya menjadi jutawan.

Harta benda dalam rumahtangga bukanlah matlamat tetapi sekadar keperluan. Yang memberikan kebahagiaan kepada jiwa ialah perhu­bungan dengan Allah Subhanahuwata’ala Jiwa yang kaya, meski pun ketiadaan harta yang banyak. Redha dengan Allah dan berpuas hati dengan Allah Subhanahuwata’ala

Hayyatan Toyyibah

“Hayyatan Toyyibah” adalah kurniaan Allah Subhanahuwata’ala Taqwa  kepada Allah membuka jalan ke arahnya. Juga taqwa kepada Allah membuka jalan terhadap rezeki yang tidak disangka-sangka.

Abu Dzar meriwayatkan bahawa Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam pernah bersabda:

“Sesungguhnya saya mengetahui satu ayat kalau sekiranya manusia sudah mengetahui, maka sudah memadai (mengambil dan menghayati­nya), iaitu ayat (Attholaq : 2,3):


Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disang­ka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah mecukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu).”

Harapan Yang Tinggi

Apakah yang kita inginkan atau harapkan daripada pembentukan baitul muslim?

Kita inginkan lahirnya zuriat yang soleh. Lahirnya generasi yang mewarisi pusaka Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam Firman Allah Subhanahuwata’ala yang ber­maksud:

“Dan orang-orang yang berkata: Ya Rabb kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai peny­nang hati (kami), dan jadikanlah kami Imam bagi orang-orang yang bertaqwa”.
                                          (Al Furqan : 74)

Kita ingin melihat rumahtangga muslim dimana berlaku di dalamnya perlaksanaan ajaran Islam dan hukum-hukum Allah. Suami muslim bertanggungjawab terhadap keluarga, membuat persediaan-persediaan, memelihara adab-adab Islam dan memberikan kefahaman Islam kepada orang-orang dibawah jagaannya.

Kita ingin melihat isteri yang soleh menjadikan rumahtangga seperti taman yang memberikan ketenangan kepada suami dan menjadi pembantu suami yang ta’at kepada Allah.

Kita ingin melihat ibu-ibu muslimah lagi solehah menjaga anak-anak atas landasan syara’ kerana ibulah sekolah yang pertama bagi anak-anak. Musuh-musuh Islam telah melakukan berbagai-bagai cara dan program untuk merosakkan wanita-wanita Islam. Bila wanita-wanita Islam rosak, tidak lahirkan ibu-ibu yang solehah dan seterusnya tidak lahirlah zuri’at yang soleh, dan seterusnya lagi tidak lahirlah generasi yang soleh. Hakikat ini telah pun berlaku dalam masyarakat kita.

Kita ingin melihat anak-anak muslim dan putera-puteri muslim yang sentiasa mengabdikan diri kepada Allah Subhanahuwata’ala Menjaga hak-ahak ibu bapa. Bergaul dengan rakan-rakan mereka dengan adab-adab Islam.

Kita ingin melihat rumahtangga muslim yang menjadi contoh yang baik dengan sifat-sifat Islam dan jauh daripada sifat-sifat jahiliyah.

Selengkapnya...

Subscribe Now: Feed Icon

Enter your email address:

Share

Share |

About Me

My Photo
Dakwah dan Tarbiyah
kelulusan : Ma'ahad Attarbiyah Al-Islamiyah (Dakwah) UKM (Usuluddin dan Falsafah)
View my complete profile

Rakan Blogger

Rakan Cyber

Powered by Blogger.

Album

Ziarah

Aktiviti

3/10/2010 - membina laman blog.

Ruangan Sembang

Masa Itu Kehidupan

Semangat Juang